marți, 7 iulie 2020

Sunt temele necesare?

Necesitatea temelor pentru acasă se află în dezbatere de decenii, în diferitele sisteme de învăţământ ale lumii. Sunt lideri în educaţie care susţin beneficiile temelor, printre care și faptul că îi ajută pe copii să-şi fixeze informaţiile învăţate în clasă şi că îi pregătesc pentru o autonomizare a procesului de învăţare. Dar sunt şi alte voci, care consideră că temele pentru acasă sunt lipsite de beneficii reale şi nu fac decât să pună o presiune inutilă pe umerii copiilor. Pe de altă parte, susţinătorii temelor pentru acasă evidenţiază şi avantajele non-academice pe care acestea le pot aduce, şi anume: dezvoltarea responsabilității personale, crearea unor bune obiceiuri de studiu, dar şi o eficientă gestionare a timpului.

 Logica ce susţine necesitatea temelor pare una destul de simplă, respectiv, „dacă vom petrece mai mult timp exersând calcule, vom deveni mai buni la matematică“. Într-adevăr, „temele pot aduce beneficiile academice, precum o înţelegere și o memorare mai bună a informaţiilor“, spune psihologul H. Cooper de la Universitatea Duke, „dar nu toți elevii beneficiază la fel de pe urma acestor teme“.

Din păcate însă, realitatea din sistemul nostru de învăţământ nu confirmă această limită, deoarece există mulţi învăţători şi profesori care le dau copiilor teme pentru acasă ce îi ţin ţintuiţi pe scaune zeci de minute sau ore, zilnic, răpindu-le, practic, copiilor din timpul de joacă sau de relaxare de acasă. Există un cerc vicios, în care învăţătorii se simt pe de o parte presaţi să dea teme, deoarece părinţii au o astfel de aşteptare. Când nu există teme pentru acasă, părinţii pot avea părerea că şcoala nu îşi face bine treaba. Pe de altă parte, datorită numărului mare de copii din fiecare clasă, este dificil de evaluat dacă toţii copiii au înţeles noile noţiuni şi volumul ridicat de materie pe care este necesar să îl asimileze copiii la şcoală. Așadar, învăţătorii nu dispun de timpul necesar fixării şi exersării în clasă a noţiunilor predate. Rezultatul este că pasează această responsabilitate celor de acasă.


Adevărul este că intrarea în școala primară implică nu doar copilul, ci întreaga familie – căreia i se cere să facă ajustări și să se adapteze la schimbare. În cele din urmă, pentru a ne ajuta copiii să se descurce mai bine cu noile cerinţe, venite din partea şcolii, este necesar să le fim alături sprijinindu-i şi să nu uităm să le respectăm ritmul personal de adaptare.

- paginadepsihologie.ro-

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu